Tuhansia vuosia sitten vaikuttaneet sivilisaatiot ovat jättäneet jälkeensä merkkejä rakennelmista, jotka on saatu aikaan luonnon ehdoilla. Pitkäikäisintä rakennusmateriaalia on ollut kivi. Tiili on myös osoittautunut kestäväksi rakennusaineeksi. Jopa hirsirakenteet ovat kestäneet sukupolvesta toiseen.Tänään rakennetaan yhden sukupolven kestoisia rakennelmia, joita on pakko korjailla muutaman vuoden väliajoin. Lisäksi rakenteet varustetaan moninaisilla laitteilla, joiden huoltovälit ovat korkeintaan yhden vuoden mittaisia. Aikojen alusta alkaen ja edelleenkin kehityksen kärjessä on kulkenut vain vaurain väestönosa. Alkeellisissa olosuhteissa elävää enemmistöä kehitys koskee viiveellä tai ei lainkaan.
Hyvinvoinnista nauttiva vähemmistö onkin kompastumassa omaan näppäryyteensä. Hauraat sähkölinjat, vesijohdot ja viemärit pilkkovat maat ja metsät hämähäkkimäiseen verkkoon, jonka toiminta riippuu monenlaisten voimalaitosten toiminnasta. Tämän häkkyrän toimivuudesta riippuu koko hyvinvointirakennelma. Systeemi ei kestä sen paremmin luonnonkatastrofeja kuin lennokki-iskujakaan.
Kun nyt tällä polulla kuljetaan, niin ajankohtainen esimerkki lyhytnäköisestä suunnittelusta on Tampereen ja pääkaupunkiseudun välinen ratahanke "luotijunalle". Ratalinjaus tuhoaisi mm. hämäläistä ikiluontoa ja koko maalle elintärkeitä maa- ja metsätalousalueita pitkälle tulevaisuuteen ainoastaan halpahintaisen kehityksen ehdoilla.
Parempi ja kaukonäköisempi vaihtoehto olisi rakentaa nopea raide Tampereen ja Turun välille. Ratahankkeen tuhovaikutusta voitaisiin lieventää avaamalla hanke, jonka tavoitteena olisi Turun palauttaminen Suomen pääkaupungiksi. Turullahan on vankka historia maan pääkaupunkina. Pääkaupunki saataisiin samalla lähemmäksi maan länsirajaa ja Tukholmaa. Suurten hankkeiden yhdistämisellä olisi mahdollisuus vaikuttaa mahdollisimman pitkälle hyvään tulevaisuuteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti