Kristikunnalle on tuottanut vaikeuksia tuhatvuotisen valtakunnan ymmärtäminen. Eräänä syynä siihen on ollut, että tuhatvuotisesta valtakunnasta kerrotaan Raamatun eri kohdissa hieman eri tavalla. Se on tarjonnut tulkitsijoille rinnakkaisia näkemyksiä. Ehkä laajin tulkinta löytyy juutalaisuudesta, jossa erään tulkinnan mukaan luomisen kuusi päivää kattaa koko maailmanhistorian.
Valtava määrä uskonnollisia yhteisöjä, kirkkoja ja kirkkokuntia on syntynyt mikä mistäkin syystä tai reformista. Myös tulkinnat tuhatvuotisen valtakunnan olemuksesta ovat aiheuttaneet eriseuraisuutta. Pelkästään tulkinnat tuhatvuotisesta valtakunnasta ovat siivittäneet ajatukset tuhatvuotisen ajanjakson odottamisesta lopunajan odottamiseen. Joissakin tapauksissa saarnamiehet ovat ottaneet tuhatvuotisen valtakunnan rakentamisen jopa omaksi tehtäväkseen.
Katoliset, ortodoksit ja protestantit suhtautuvat tuhatvuotisen valtakunnan tulemiseen pääosin samansuuntaisesti. Yhteisen näkemyksen lähtökohdaksi voisi ajatella ortodoksista käsitystä, että Raamatun kuvaukset lopun ajoista viestivät kaikkina aikoina eläville ihmisille, etteivät lopun ajat ole ihmisen ennustettavissa ja siltä varalta jokaisen on oltava aina valmiina. Se saattaisi sopia myös reformistisille luterilaisille. Raamatun tulkinnat tehdään kuitenkin kirkolliskokousten tasoisilla forumeilla. Yksittäinen uskovainen voi pitää käsitykset ominaan ellei saa ajatustensa tueksi uutta reformaattista liikehdintää.
Valtava määrä uskonnollisia yhteisöjä, kirkkoja ja kirkkokuntia on syntynyt mikä mistäkin syystä tai reformista. Myös tulkinnat tuhatvuotisen valtakunnan olemuksesta ovat aiheuttaneet eriseuraisuutta. Pelkästään tulkinnat tuhatvuotisesta valtakunnasta ovat siivittäneet ajatukset tuhatvuotisen ajanjakson odottamisesta lopunajan odottamiseen. Joissakin tapauksissa saarnamiehet ovat ottaneet tuhatvuotisen valtakunnan rakentamisen jopa omaksi tehtäväkseen.
Katoliset, ortodoksit ja protestantit suhtautuvat tuhatvuotisen valtakunnan tulemiseen pääosin samansuuntaisesti. Yhteisen näkemyksen lähtökohdaksi voisi ajatella ortodoksista käsitystä, että Raamatun kuvaukset lopun ajoista viestivät kaikkina aikoina eläville ihmisille, etteivät lopun ajat ole ihmisen ennustettavissa ja siltä varalta jokaisen on oltava aina valmiina. Se saattaisi sopia myös reformistisille luterilaisille. Raamatun tulkinnat tehdään kuitenkin kirkolliskokousten tasoisilla forumeilla. Yksittäinen uskovainen voi pitää käsitykset ominaan ellei saa ajatustensa tueksi uutta reformaattista liikehdintää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti