sunnuntai 1. huhtikuuta 2018

Mielipidekyselyt ovat vallankäytön aatelia

Kansalaisten mielipiteitä urkitaan asiassa kuin asiassa. Taustalla näyttäisi olevan tarkoitus ohjailla yleistä mielipidettä ja käyttäytymistä. Liiketoiminnassa mainonnan tavoitteena on markkinoiden optimointi silmänkääntötempuilla. Politiikassa puolueet hyödyntävät kannatusmittausten tuloksia ohjelma-  ja vaaliteemakikkailussa. Pelinappuloiksi ja rakennuspalikoiksi kelpaavat pienetkin numeeriset muutokset tutkimustuloksissa.

Osallistuminen kulutuskyselyihin johtaa yhä uusiin lonkeroihin kulutustottumusten kartoituksessa. Jäljet johtavat lopulta suuriin kansainvälisiin toimijoihin, jotka syövät pienempiä toimijoita alalta kuin alalta. Niiden vaikutus työntyy kaiken inhimillisen toiminnan alueelle ja muovaa suurten ihmismassojen arvoja ja käsitystä todellisuudesta.
 
Esimerkiksi TV:ssä ja muussa mediassa mainoksilla tungetaan taukoamatta esille superhienoja tuotteita. Jopa WC:n puhdistus perinteisillä keinoilla esitellään ylivoimaiseksi tehtäväksi. Sen sijaan uudenaikaisella monitoimipelillä puhdistaminen käy vaivattomasi ja nopeasti. Kertomatta  jätetään, että monitoimipelin puhdistus, huolto  ja säilytys vaatii enemmän vaivaa ja saa aikaan suuremman ongelman kuin itse WC:n puhdistus.

Esimerkiksi Suomessa kannatusmittausten suurimman puolueen tittelistä kisaa kolme puoluetta, kaksi hallitus- ja yksi oppositiopuolue. Välillä toinen hallituspuolueista on pudonnut kärkikisasta ja oppositiossa oleva puolue kisaa kärkipaikasta toisen hallituspuolueen kanssa. Vuorottelua kärkisijasta käydään mielipidemittausten virhemargiaalin rajoissa. Välillä puolueiden välinen ero on virhemarginaalin ylärajoilla, välillä alarajoilla. Puolueiden häntäpäässä perää pitävät pienet ryhmittymät. Niiden yhteinen kannatus ylittää nipin napin mittausten virhemarginaalin. Näistä pienryhmistä suurin on kesken vaalikautta hajonneen hallituspuolueen vähemmistöön jäänyt väki, joka värikkäiden vaiheiden jälkeen perusti uuden puolueen, mukana mm. emäpuolueen edustajina hallitukseen nimitetyt viisi ministeriä. Seurauksena oli, että emäpuolue lakkasi olemasta hallituspuolue, mutta ministerit jatkoivat edelleen ministereinä, koska heidän mandaattinsa perustui vaaleissa saatuun tulokseen ja tilanteeseen. Vaalikauden aikana suoritetuille mielipidemittauksille poliitikot eivät anna tuon taivaallista painoarvoa.

Pahimmillaan tämä tarkoittaa sitä, että markkinatutkimuksilla ja mainoksilla ihmismassoja ohjastetaan pelkillä mielikuvilla ja olemattomilla arvoilla. Puolueiden kannatusmittauksilla äänestäjille uskotellaan, että puolueiden tekemisiin voitaisiin vaikuttaa myös vaalikauden aikana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti