Rauhanpuolustaja on idealisti, jonka mielestä rauha on itseisarvo. Rauha on kuitenkin jotakin aivan muuta kuin itsenäinen olotila. Rauhaa pitää koko ajan rakentaa ja sitä pitää koko ajan puolustaa. Rauhanpuolustajan on tosiasiassa koko ajan käytävä puolustussotaa. Rauhanpuolustaja ei siis voi olla sodanvastustaja. Vanhan kokemuksen mukaan jopa hyökkäys on parasta puolustautumista.
Taloudelliset ja poliittiset ristiriitatilanteet on kautta aikain selvitetty sotimalla. Rauhaa ei saada aikaan eikä säilymään rakentamalla, vaan se saavutetaan sotimalla. Rauhan rakentaminen alkaa vasta, kun sotatoimet ovat päättyneet aselepoon tai rauhantekoon. Saavutetun rauhan puolesta alkaa uusi sotiminen ja päättyy uuteen rauhantekoon, jonka jälkeen rauhan puolustaminen alkaa sotimalla.
Sotien perimmäisiä syitä on monia: Suurten väestöryhmien ahdinko, hätä ja syrjäytyminen saavat ajoittain aikaan hallitsematonta väkivaltaa. Poliittista ja taloudellista ylivaltaa käyttävän eliitin ahneus ja pelkotilat pitävät yllä jatkuvaa sotimisen tarvetta. Sotia käydään taukoamatta ympäri maailmaa.
Ihminen on osa luontoa. Luonnossa käydään jatkuvaa kamppailua elintilasta. Siinä suhteessa ihmiskunta ei poikkea ainakaan edukseen kasvi- ja eläinkunnasta. Pikemminkin päinvastoin.
Taloudelliset ja poliittiset ristiriitatilanteet on kautta aikain selvitetty sotimalla. Rauhaa ei saada aikaan eikä säilymään rakentamalla, vaan se saavutetaan sotimalla. Rauhan rakentaminen alkaa vasta, kun sotatoimet ovat päättyneet aselepoon tai rauhantekoon. Saavutetun rauhan puolesta alkaa uusi sotiminen ja päättyy uuteen rauhantekoon, jonka jälkeen rauhan puolustaminen alkaa sotimalla.
Sotien perimmäisiä syitä on monia: Suurten väestöryhmien ahdinko, hätä ja syrjäytyminen saavat ajoittain aikaan hallitsematonta väkivaltaa. Poliittista ja taloudellista ylivaltaa käyttävän eliitin ahneus ja pelkotilat pitävät yllä jatkuvaa sotimisen tarvetta. Sotia käydään taukoamatta ympäri maailmaa.
Ihminen on osa luontoa. Luonnossa käydään jatkuvaa kamppailua elintilasta. Siinä suhteessa ihmiskunta ei poikkea ainakaan edukseen kasvi- ja eläinkunnasta. Pikemminkin päinvastoin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti